Skip to content
tekstschrijver - verhalenverteller

+ 32 (0)497 02 68 76

  • Startpagina
  • Aanbod
  • Wandelen
    • Netwerkwandelingen
    • Meewandelkaart
    • Week van de Netwerkwandelaar
  • Portfolio
  • Contact
  • Mijn verhaal
  • Blog

Het verhaal achter het logo van VenaVino

Posted on 27/11/201903/11/2020 by Bernadet Wehenkel

Midden november was ik voor een interview te gast bij VenaVino in Hasselt. Ik vond hun logo mooi, heel sierlijk ook, maar vergat dat te vertellen tijdens mijn gesprek met zaakvoerders Walter Schincariol en Svetlana M. Gonta.

Logo van VenaVino in Hasselt

Iets later vroeg ik in een mail naar de naam van de ontwerper van dit logo. Daarop stuurde Walter me een mail met volgend verhaal.


“Het ontwerp van ons logo komt uit Bangladesh. We vonden dat we iemand die het nodig heeft, best mochten helpen. De briefing was waarschijnlijk een e-mail van een meter lang waarin we uitlegden wat hij moest ontwerpen en de gedachtegang er achter. Het heeft veel geduld gevraagd van onze zijde om alle wijzigingen steeds te briefen maar we vinden dat we hierbij iemand geholpen hebben en dat is het belangrijkste. 

Het logo symboliseert het onttrekken van al het goede uit de bodem en de lucht (goudkleur) om het boven in de kelk te brengen via de stam (steel … rood) in de vorm van wijn.

Men gaat in het logo terug tot de bron van alles wat wij schrijven. VINO is wijn in het Italiaans en het komt van het Sanskriet VENA hetgeen verschillende positieve betekenissen heeft zoals geluk, liefde, genot, … en de woorden WIJN, VIN, VINO zijn hieruit afgeleid.

Nu schrijft men ‘vena’ in het Sanskriet

वेन

Het woord bestaat uit twee delen. Je ziet het linkerdeel dat een vrouw voorstelt die in verwachting is (buikje). Het rechterdeel is de man zoals je kan opmaken uit de tekening. Samen betekenen ze geluk, liefde, …

De kelk van het glas in ons logo is niets anders dan het teken van ‘vena’ maar dan in een gebogen vorm gegoten.

Dus al het goede uit de aarde, de bodem en de lucht verzamelt zich in de kelk en geeft de mensen liefde, geluk, genot, …

De kleur in het bovendeel is rood. Het is de transformatie van alle goede elementen tot wijn.

Wij willen hiermee uitdrukken dat je moet ‘genieten’ van wijn omdat het geen water met kleurstof is maar dat het een lange weg heeft afgelegd vooraleer het je voldoening kan geven.”


Dit verhaal maakt het logo van VenaVino in mijn ogen nog mooier. Er zit zoveel vervat in dit ene beeld.

En jij, heb jij ook een logo? Welk verhaal schuilt er achter jouw logo?

Delen

  • Facebook
  • LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Laden...
Posted in storytelling Tagged ilovestorytelling, logo, verhalensprokkelaar
Post navigation
Meesterverteller Paolo Giordano →
← Wegdoen wat overbodig is
  • © 2017-2023 Verhaallijnen

    Verhaallijnen is het geesteskind van Bernadet Wehenkel, tekstschrijver en verhalenverteller.
    Ze vertaalt verhalen van ondernemers en organisaties naar bezielde, vlot leesbare en inspirerende teksten.

    Wehenkel Bernadet (EZ)
    Ondernemingsnr. 0667.947.344
    Btwnummer BE0667.947.344

    Privacybeleid
    Algemene voorwaarden

  • Word blog-abonnee

    en ontvang een mail telkens ik een nieuw blogbericht de wereld in stuur.

  • Volg Verhaallijnen ook op

    • LinkedIn
    • Instagram
  • Zoek en je zult vinden ;)

Theme by Out the Box
Twee keer per maand stuur ik een mail met nieuwtjes, uitnodigingen en tips naar mijn nieuwsbriefabonnees.
Wil jij deze mail ook ontvangen?
Lees hier mijn privacybeleid
%d bloggers liken dit: